Advertisement
If you have a new account but are having problems posting or verifying your account, please email us on hello@boards.ie for help. Thanks :)
Hello all! Please ensure that you are posting a new thread or question in the appropriate forum. The Feedback forum is overwhelmed with questions that are having to be moved elsewhere. If you need help to verify your account contact hello@boards.ie

Evil French orals (Loadsa Orals Help)

Options
  • 12-04-2002 10:17pm
    #1
    Closed Accounts Posts: 402 ✭✭


    I'm well and truly screwed for the oral. And its tuesday! Does anyone know whether i can get away without a 'document' and still get a decent grade or am I exposing myself to all the evil social problems questions?
    Post now!


Comments

  • Closed Accounts Posts: 16,396 ✭✭✭✭kaimera


    French this week?
    I got my Irish on Thursday so French is the least of my worries.

    There IS a chance you may get away without a photo or whatever.........

    Try to know about what you intend to do after the LC...and bullshít that for a good bit.
    Know the €aster hold aswell...what you did for them etc..>

    Depending on where your in skool.....the social probs are dodgy aite......:confused:


  • Closed Accounts Posts: 2,379 ✭✭✭Mills


    I have the french orals on wednesday next week, and I'm shafted. I dropped french after the junior cert and haven't done it since, but I stuck it down on my LC form thing because I need to pass it to go to an NUI, unfortunately I haven't actually done any work for it yet, and the Orals are in a few days....

    If anyone has any notes for it or anything like that, or anything useful at all that they could post up I'd be eternally grateful, because as things stand I'm ****ed. Actually, what'd be really great is if someone had a picture that they used in a previous year or something and notes to go with it, I might be able to pick up a few marks with that, otherwise, well, I wonder how much they give for saying "Bonjour" when you enter the room? (I have a good french accent and pronunciation)


  • Closed Accounts Posts: 702 ✭✭✭roxy


    you sooo don't need a document. It never really occurred to me to prepare one last year. Other people did - I was too lazy! ahem, busy......I just prepared the usual tripe about the usual stuff. What I mean is it's not the be-all-and -end-all. hmm I've never actually written that phrase before - looks funny dunnit?!

    just relax, go in there and engage in a little light banter before getting down to the discussion on stock forecasts in a sector of your choice. Didn't anyone tell you about that??

    Joking!!!! the examiner will ask you about your family for god's sake. simple sentences. they want a conversation. it's awkward for them too.

    Plus, and this is gospel, ask anyone, the time absolutely flies. It's an extraordinary feeling but the minutes just vanish and you walk out in disbelief that you've actually just spent 13ish minutes in there.

    you'll all be fine. I guarantee. Unless you don't do a tap. That lowers the odds considerably.....


  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    Here Mills, just cause i'm feeling sorry for you.... I wonder if this will all fit... anyway, I typed up all the Oral stuff i weas going to learn last week and while it all applies to me i'm sure there are bits you can use. (appoligies for any errors, i have had most of it checked and there doesnt seem to be tooo many)

    (Not posting up stuff on my family, but be prepared to say stuff about parents, brothers, sisters and how you get on)

    Message me for translations and stuff if you need it.

    << Fio >>
    Part Time Job & Pocket Money

    Je n’ai pas un petit boulot en e moment, je prends mes études au sérieux.

    Quand j’ai besoin d’argent, mes parents m’en donnent, et le weekend je fais du baby-sitting pour ma soeur.

    Je reçois l’argent de poche. Il me donne environ cinq Euro par semaine. En échange, je dois donner un coup de main à la maison. Je fais la vaiselle, les courses, et cetera.

    Je fais des économies pour l’année prochain, quand je pense que j’aille à l’Université. De temps en temps, j’achète des disques et des vêtements. Et je vais au cinéma de temps en temps.

    Mon École

    Je suis en terminale à l’école. Mon école se trouve juste dans la banlieue à la sortie de la ville. C’est une école moderne et bien aménagée. Nous y avons des laboratories de science, une bibliothèque, une cantine, un petit magasin, un grand gymnase, un cort de tennis, un terrain de sport, une chapelle et une salle d’ordinateurs.

    L’école nous offre un grand choix de clubs aussi. Il y a un club d’échecs, une société de débats, les equips de basket, de foot, de badminton et cetera.

    Une journée typique ici commence à neuf heures sonnantes et finit à quatre heures moins cinq minutes. Il y a huit classes par jour et ils durent environ quarante minutes. Nous avons deux recréations pendant la journée, la première de dix minutes et l’autre pour déjeuner commence à une heure et finit à deux heures.

    Les prof sont assez sympas et consciencieux, la plupart sont patients et ils expliquent bien. J’aime bien cette école pur plusieurs raisons, j’ai des très bonnes amies dans mes classes et les resultants aux examens sont excellents. On est oblige de porter un uniforme.

    Cette année est une année très importante pour moi car je vais passer mes examens du Leaving Cert en juin. J’étudie sept matières – l’anglais, l'irlandais, le mathematique, le français, la chemie, l’économie et la physique. J’espère réussir bien aux examens car je voudrais aller à la fac.

    Single-Sex School
    Ici ce n’est pas une école mixte mais toutes choses considérées, il faut admettre que j’aime ça. Je trouve que des filles sont plus agréeable et plus travailleuses quand il n’y a pas les garçons environ.

    Why/How Much Study
    On me dit que je suis douée en Économie et au Mathematique, mais ces que je trouve les plus difficiles ce sont les langues. L’irlandais est obligatoire et il faut avoir le français pour aller à la fac. Par conséquent, il faut passer beaucoup de temps à étudier. J’ai besoin de quatre cent points pour étudier l’économie et la finance en Maynooth. Aussi, si je reçois plus de cinq cent points je reçois une bourse de mil Euro, il serait très utile. La vie est une loterie et qui vivra verra.

    Exam Stress
    Bien sur, il y a beaucoup de la pression et mes parents s’inquietent pour moi, ils pensent que la vie est très dangereuse pour les jeunes de mon âge mais nous en avons l’habitude. Enfin, ça va aller mais en ce moment j’en ai marre. J’espère que tout vient à point à qui sait attendre.


  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    Hobbies

    Books
    J’aime passer mes moments de loisirs à lire des romans. J’adore les romans de JRR Tolkien et j’aime le film aussi. J’aime beaucoup son genre de livres, la fantaisie et aussi la science-fiction. On peut voir l’imagination de l’auteur. Je lis des articles sur la politique aussi parce que je m’intéresse à l’économie.

    Music
    Moi, si j’ai du temps libre, j’adore aussi écouter de la musique. J’ai une assez bonne selection de disques et de cassettes, ça me fait toujours du bien d’aller dans ma chamber et passer des heures écoutant la radio à fond. J’aime tant la musique rock. Mes canteurs prefers sont Metallica et U2.

    Computers and the Internet
    En plus, j’utilise mon ordinateur. De nos jour, l’informatique prend de plus en plus de place dans la vie quotidienne. À l’école, nous avons eu des cours d’informatique chaque semaine, mais maintenant, nous étudions pour le Leaving Cert.

    J’ai de la chance, j’ai un ordinateur à la maison, et j’utilise l’internet pour chercher des informations. Nous vivons dans l’ère de la technologie dont l’ordinateur fait une partie essentielle. Personnellement, j’aime beaucoup surfer l’internet parce que je découvre beaucoup de choses nouvelles dans toutes sortes de domaines. On trouve tout sur l’internet, on peut même faire des achats: on peut acheter des livres, des disques, des vêtements… bien sur, c’est chouette! J’aime aussi beaucoup utiliser les e-mails (des courier électronique) – c’est moins cher qu’un coup de telephone et c’est tout aussi rapide. Je trouve que beaucoup de les autre jeunes s’occupent seulment avec les jeux vidéos, mais ça m’embête, c’est une perde de temps.

    TV
    Mon feuilleton télévisé préféré est “Friends”. Il s’agit de six personnes, trois jeunes homes et trois jeunes femmes qui habitent un immeuble. Ils ont de personnages bizarres et drôles. Ils essaient de trouver l’amour et de maintenir leur amitié spéciale. Mais, en généralement, ça me dit rien.

    Sport
    J’adore faire du basket quand j’ai du temps libre. J’aime surtout jouer avec mes copains le soir ou le weekend près de chez moi.

    Tout le monde n’aime pas le sport, mais je sais qui ça m’aide à se détendre et bien sur c’est bonne pour la santé. Un peu d’exercise fait du bien. Mais je dois avouer que la plupart des jeunes sont assez paresseux. Ils preferent regarder la télé ou jouer des jeux videos et ça c’est dommage.


  • Advertisement
  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    The Weekends

    Personnellement, j’attends toujours le weekend avec grande impatience. La vie et l’école serait impossible sans le weekend! Le Vendredi soir, je reste à la maison, je fais mes devoirs. Le Samedi, je fais du baby-sitting. Le Samedi soir, je sors pour aller au cinéma ou à la discothèque, en sahant qu’il ne me faut pas me lever tôt le lendemain matin. Le Diamanche, je le passé souvent en famille. Souvent, je rends visite chez ma soeur.

    Last Weekend
    Le weekend dernier, je me suis bien amusée. Vendredi soir, j’ai fait mes devoirs. Samedi matin, j’ai fait une grasse matinée. Samedi, j’ai fait du baby-sitting. Je suis allée au cinéma Samedi soir pour voir le film “Monsters Inc.” avec mes amies Emma et Roisin. Je l’ai beaucoup aimée. C’était une film drôle. Diamanche matin, je suis aller à l’église.

    Next Weekend
    Je n’ai rien de plans. Vendredi, je ferai mes devoirs. Samedi matin, je ferai la grasse matinée et je ferai du baby-sitting pour ma soeur. Je me promènerai à vélo à la campagne. Diamanche, je ne sais pas. J’irai à l’église et j’aiderai à preparer le déjeuner. Après-là, je finirai mes devoirs, et je ferai des révisions pour mes examens.

    Holidays/Work
    Pendant les grandes vacances, je reste généralement à la maison et je travaille pour gagner de l’argent.

    Last Summer
    L’été dernier, malheureusement, ma mère a été très malade et parce que il a fallu rester à la maison. J’ai travaillé comme une secrétaire pour mon père. Les heures ont été assez longues. J’ai travaillé tout les jours de semaine. Une journée typique a commencé à neuf heures et a fini à cinq heures. Le travail a été facile, est le salaire a été assez bon, cinq livres par heure. J’ai achèté des vêtements et des disques et le weekend, je suis allée au cinema ou à la discothèque. J’ai fait des économies aussi.

    This Summer
    Cet été, après le Leaving Cert en juin, j’irai à un concert de “Red Hot Chilli Peppers”. Cependant, après-là, je n’ai rien de projects. J’espère rester quelque temps chez moi et au mois de juillet, je vais essayer de trouver un petit boulot pour gagner de l’argent.

    Easter
    Les vacances de Pâques ont été des vacances agréable. J’ai fait des grasse matinées tout les jours, mais j’étudierais touts les jours pour les examens aussi. Je suis allée à Dublin pour faire le shopping et j’ai achète des vêtements. Je me suis promènée à vélo à la campagne et je me suis détendue.


  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    Drogheda (I know it doesnt apply to you but you might be able to take bits out of it)

    Drogheda est une ville historique et industrielle. C’est une ville très important pour le commerce. Il y a beauoup d’usines dans la zone industrielle et on y fabrique des parfums et du Coca-Cola par exemple. Il y a beaucoup de magazines au centre-ville et un grand centre commerial où tous les jeunes se traîner. Il y a une bibliothèque, deux cinemas et nombreux terrains de foot tout près.

    For Young People
    Il y a beauoup à faire pour les jeunes à Drogheda. Si on est sportive, il y a les clubs de foot, la rivière pour la pêche et les courses de golf. On peut se promener le long de la rivière. Mais sinon il n’y a pas grand chose. Il y a des boites, des cinemas, des pubs bien sur, mais j’aimerais voir une patinoire ou une picine.

    Problems
    Malheureusement, il y a quelques problèmes dans la ville: les embouteillage sont nombreux et il y a beauoup de chômage aussi. C’est une ville sale et on jette beauoup de papiers dans les rues.

    Tourists/History
    Le ville est assez interessante pour les tourists car elle date du huitième siécle. On peut visiter la ville à pied et voir les vielles riunes – les portes de la ville et les murs. C’était ici que Oliver Cromwell a massacre toute la garnison. La Vallée de la Boyne a été le champ de bataille pour “Le Choc de la Boyne” en 1690 (mil six cent vingt-quatre-dix) Et aussi, dans l’église Saint Pierre on peut voir la tête embaumée de Saint Oliver Plunkett qui a été excuté par les Anglais.

    La Vallée de la Boyne est envahie par les tourists, surtout en été. Les tombeaux préhistoriques de Newgrange, Knowth et Dowth en attire la plupart. Aussi Mellifont est un vieux monastère qui date du douziem siécle. Monasterboice est le vestige d’un monastère du sixième siécle.

    C’est une très belle region aussi, avec les belles plages et les jolis fôrets. Aussi on est près de Dublin.

    Current Affairs/Problems

    Smoking
    Je suis non-fumeur, je n’aime pas gaspiller mon argent et c’est épouvantable pour la santé. Après quelqu’un fume, il y a l’odeur. Je connais des gens qui sont morts de cancer.

    Drinking
    À mon avis, certains jeunes gens boivent trop. Je bois d’alcool, quelques verres quand je sorte mais je ne suis jamais ivre. Il s’agit de se modérer.

    Drugs
    Le traffic de drogue et le nombre de les drogués augmentent en Irlande. Les drogues sont disponible partout. Il faut affronter ce fleáu mais selon les chiffres la loi échoue.

    Plastic Bags
    À mon avis, la taxe sur des sacs en plastique c’est une idée magnifique. Drogheda est une ville sale et on jette beauoup de papiers et de sacs en plastique dans les rues. Depuis le moment de l’introduction de la taxe, il y a eu une reduction des ordures. C’est formidable!

    Advice? Spend a day just with an Oral Book and get some phrases and stuff.... I did this all in one day (last Sunday) - printed it out. Print sutff out, keep it with you and read through it again and again. *dont* just learn stuff off, you have to learn the english meaning too, then you're able to adapt a bit.

    Most of this stuff is in response to questions as indicated by the headings and things.

    Oh, and good luck! :)

    << Fio >>


  • Closed Accounts Posts: 16,396 ✭✭✭✭kaimera


    Shít smiles!
    Me thinks some fo your work may come in handy..specially the computers and net..I haven't gotten around to writing up anything yet.

    I think somebody should pay you for posting your work....cos there's a lot in it.

    Thx


  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    hehe, well as long as every examiner in the place doesnt here the exact same thing and gets me labeled as a copy cat! :)

    Glad I can help, all donations are welcome!

    << Fio >>


  • Closed Accounts Posts: 2,379 ✭✭✭Mills


    Thanks a lot Fio, that's brilliant stuff, just what I needed to give me some sort of chance in the exam :).


  • Advertisement
  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    Originally posted by roxy
    just relax, go in there and engage in a little light banter before getting down to the discussion on stock forecasts in a sector of your choice. Didn't anyone tell you about that??

    Joking!!!! the examiner will ask you about your family for god's sake. simple sentences. they want a conversation. it's awkward for them too.

    Actually i got asked about stocks and shares and economy preformance in both my mocks, but thats only because i said i wanted to study economics! :) But it's ok now, i have a speil on them prepared (not posted up here cause it wouldnt suit anyone else) about an A4 page long when i got all the stuff into it! :P Not likely to get to talk to for that long :( (only think i *really* know properly! :P)

    << Fio >>


  • Closed Accounts Posts: 2,379 ✭✭✭Mills


    If anyone knows the translations of Fio's headings off hand could they post them up? (And I'm supposed to be doing the french leaving cert exam in a couple of weeks :()


  • Closed Accounts Posts: 43 Yeats County


    Smiles, you're nothing short of a Saint, sent here to help us poor wrteches in our hour of need.
    Good Job! :D


  • Closed Accounts Posts: 236 ✭✭Bloody Drunkard


    Cheers smiles you saved my ass

    I dropped to pass french and stopped goin to class. I ve forgotten the basics

    But ive honours irish to worry bout on Monday.!!!!!!!!!!!!!


  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    I could not be arsed typing up a translation.... Mills i'll give you a ring at some stage today and give you translations of the bits you need, ok?

    << Fio >>


  • Closed Accounts Posts: 402 ✭✭Man U babe


    French oral is OVER! YAY! It was a lot less painful than I thought it was going to be, I got asked about everything I wanted to be asked about, ie. football, family, what i want to do next year etc. I'm a lot more relaxed about Irish cos I'm doing pass and loads of time is taken up with the sliocht thingys. Good luck-"bonne chance" to anyone who hasnt done french this week!
    <hug>


  • Registered Users Posts: 2,431 ✭✭✭embraer170


    smiles,

    I would really be interested in that thing on stocks and shares!
    You never know, it might suit me.

    Thanks


  • Closed Accounts Posts: 2,379 ✭✭✭Mills


    Did the oral today, it was painful. I got to say just about everything I'd learned off, which totaled maybe 15 lines, and I said it well, it sounded pretty good, not like I'd learned off. Unfortunately I couldn't understand about half the questions, even after getting her to repeat them a few times, I ended up just sitting there and saying "oui" or something, for example I was asked about the school uniform, and I didn't know what she meant, so she rephrased it a few times, still no idea, then she pointed to it and I said something like "jacket dubh".

    Glad it's over, I wasn't looking forward to that at all. I wouldn't say I have much chance of passing french overall now though, I can't see any way I could have gotten any more than 20% on that oral today :(. Might just do the french exam next year if I still want to go to an NUI, I'm not sure whether I want to at all yet.


  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    well i'm finished!

    forgot nearly everything but after a few minutes i relaxed and it was ok, she *refused* to let me talk about blood economics!

    Oh, and use altavista.com translator... i'm too tired to copy and paste :P

    << Fio >>


  • Closed Accounts Posts: 72 ✭✭Prundic


    WOW! Thanks for this.Luckily for me,my oral's are a while away so I have some time to prepare.This is an enormous help.Thank You.:D


  • Advertisement
  • Posts: 2,874 ✭✭✭ [Deleted User]


    Yay! I finished my mock oral in French and I got a beefy 95% :D

    Go3 me!

    Btw prepare a little piece on Iraq, that impressed my teacher loads.


  • Closed Accounts Posts: 1,248 ✭✭✭Duffman


    Forgot to add the "I lived in a french-speaking country for a few years" bit Jabba, didn't ye? ;)


  • Site Banned Posts: 334 ✭✭scuzzy


    Anyone else got any more help?
    My Oral's tomorrow and all my notes and my document were stolen yesterday in town. I'm really pissed about it, any help would be great...


  • Closed Accounts Posts: 17,163 ✭✭✭✭Boston


    I wouldn't advise anybody to say what smiles suggested about easter. unless you want to get completely screwed. for obvious reasons


  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    Originally posted by Boston
    I wouldn't advise anybody to say what smiles suggested about easter. unless you want to get completely screwed. for obvious reasons

    :boggle: whats so wrong with it?


  • Registered Users Posts: 2,875 ✭✭✭Seraphina


    nothing, it was just in the past tense, and our orals this year were BEFORE easter.


  • Closed Accounts Posts: 402 ✭✭Man U babe


    Funny to see that something that I posted last year is back up...


  • Registered Users Posts: 68,317 ✭✭✭✭seamus


    Originally posted by Man U babe
    Funny to see that something that I posted last year is back up...
    I stickied it this year. Gonna leave it up, cos there's no point in going searching for it just to sticky it every year :)


  • Registered Users Posts: 2,648 ✭✭✭smiles


    Originally posted by Seraphina
    nothing, it was just in the past tense, and our orals this year were BEFORE easter.

    Ahhhh... the light dawns :)

    << Fio >>


  • Advertisement
Advertisement